WELKE MAAT OVERTREK HEB IK NODIG VOOR MIJN DEKBED?

Om de maat van je overtrek goed te kunnen beoordelen moet je in de aanslag met een meetlint. Meet het dekbed op over de breedte. Een 1 persoons overtrek is meestal 140 cm breed. Voor een 2 persoons dekbed heb je keuze tussen twee afmetingen: 2 persoons (2 meter breed) en lits jumeaux (240 cm breed).

WELKE MAAT HOESLAKEN HEB IK NODIG VOOR MIJN MATRAS?

Meet je matras op over de lengte en breedte maar ook heel belangrijk is de dikte! De hoeslakens hebben een bepaalde hoek en deze bepaald of je hoeslaken goed om de matras sluit.
Heb je een topper? Hiervoor zijn speciale topperhoeslakens te verkrijgen. Meet je topper op over de lengte en breedte en de dikte van de topper.
Heb je een topper met een split voor de verstelbare matrassen? Hier zijn ook speciale hoeslakens voor. De zogenaamde toppers met split. Meet je topper op over de lengte en breedte en de dikte van de topper. Meet ook het deel op wat niet aan elkaar zit, dit is de split.

IK HEB EEN OVERTREK GEKOCHT. WAT NU?

Eerst lekker wassen natuurlijk. Je hoeft niet meer zoals vroeger het overtrek eerst in een bak water met azijn te dompelen een hele nacht. Was het de eerste keer apart en binnenstebuiten voor de verfkleuren. Een licht gekleurd hoeslaken kan je gewoon gelijk mee wassen. Een gekleurd hoeslaken altijd ook eerst even apart wassen.

HOE WAS IK EEN OVERTREK cq. HOESLAKEN

Kijk voor de zekerheid altijd even in het waslabel. Staat hier 40 of 60 graden? Normale katoenen en satijnen overtrekken en hoeslakens kan je gewoon op 60 graden wassen. Soms zitten er knopen of borduursels of andere franjes op een overtrek waardoor je het overtrek beter niet te heet kan wassen omdat deze fournituren kunnen krimpen of beschadigen.
Was een overtrek voor de eerste keer apart en binnenstebuiten. Gebruik een normale hoeveelheid wasmiddel of poeder. Door niet te veel wasmiddel te gebruiken voorkom je wasstrepen. Bij lichte overtrekken gebruik je een wasmiddel voor witte of gekleurde was en bij donkere was een wasmiddel voor donkere was. Een nacht in koude water met azijn zetten is dus niet nodig!

HOE VAAK MOET IK EEN OVERTREK/HOESLAKEN WASSEN

Het liefst slaap je natuurlijk elke dag in een fris bedje. Dat gevoel is zo lekker! Maar (bijna) niemand heeft nog de tijd en zin elke dag je bed te verschonen. Om in een schoon bed te slapen, is het raadzaam een dekbedovertrek (of het hele beddengoed) één keer per week te wassen. Maar bij een druk gezin is een keer in de twee weken ook prima. 😉 In het dekbedovertrek (en lakens) zitten veel bacteriën, omdat er direct contact komt met je huid. Ook verlies je in je slaap ongeveer 1 liter vocht. Het is dus belangrijk voor het onderhoud van je bed om het bed één keer per week te verschonen.

HOE BEHOUD IK DE KLEUR VAN HET DEKBEDOVERTREK?

Wanneer je dekbedovertrekken en kussenslopen wast, draai je deze binnenstebuiten zodat de kleur van het bedtextiel behouden blijft en de kleuren niet vaal worden. Ook is het belangrijk dat je de juiste hoeveelheid wasmiddel gebruikt voor de juiste kleuren. Op deze manier voorkom je slijtage aan de uitstraling of print. Kijk voor advies op het pak van het wasmiddel.

HOE KAN IK ZUINIG(ER) EN MILIEUVRIENDELIJKER WASSEN?

• Was niet met een halfvolle trommel
• Gebruik niet teveel wasmiddel
• Gebruik biologisch afbreekbare wasmiddelen
• Waspoeders met het Europees Ecolabel garanderen dat ze zo weinig mogelijk watervervuiling en afval opleveren
• Gebruik het korte wasprogramma of de energiebesparingsknop
• Hang je was aan de lijn om het te drogen.

WAAR KAN IK CINDERELLA PRODUCTEN KOPEN?

Kijk hier naar de dichtstbijzijnde dealers bij jou in de buurt of de webwinkels waar Cinderella verkocht wordt.

IK HEB EEN KLACHT OVER EEN CINDERELLA PRODUCT. WAT NU?

Voor een klacht kan je contact opnemen met de winkel/webshop waar je het artikel gekocht hebt. Zij kunnen je verder helpen en de klacht in behandeling nemen.

WAT IS EEN INSTOPSTROOK?

Een instopstrook is de onderkant van het overtrek waar je dekbed instopt. Soms is dit flap. Cinderella heeft over de volle breedte de instopstrook. Deze is ook extra lang zodat je deze ook bij een boxspring ver genoeg onder het matras kan instoppen.

HOE ONDERHOUD IK EEN BOXSPRING

Je kan een stoffen boxspring bijvoorbeeld 1x per week op laag vermogen stofzuigen. Pas op dat je een stofzuigermond hebt die niet blijft haken in de stof. Je kan ook de boxspring afnemen met een vochtige doek.

HOE ONDERHOUD IK MIJN MATRAS

Gebruik voor je matras ter bescherming een molton hoeslaken. Deze neemt ook gelijk veel vocht op. Lucht dan wel je matras elke dag door je dekbed naar achter te slaan. Het is ook fijn om elke dag je kamer te laten luchten zodat het vocht kan wegtrekken. Je kan, wanneer je last hebt van allergieën, de matras stofzuigen. Soms heeft een matras een afneembare tijk dat ook te wassen is. Kijk op het label hoe je het beste het tijk kan wassen of reinigen.

HOE WAS OF REINIG IK EEN DEKBED?

Dat is per dekbed verschillend. Synthetische dekbedden kan je wassen in de machine, wol weer niet. Wol zal je chemisch moeten laten reinigen. Check daarom altijd goed het waslabel van het dekbed hoe je je eigen dekbed kan wassen. Voor dons geldt dit ook. Check even het label of je deze kan wassen. Vaak is een donzen dekbed al te groot om zelf te wassen en zou je hem wel moeten laten reinigen. Ga je deze toch zelf wassen? Kijk dan even hoe warm. Meestal 30 graden. Heb je al van de truc met de tennisbal gehoord? Het is hetzelfde als bij een donzen jas: Stop een tennisbal bij de droger in en de veren zullen niet meer klonteren. Dit drogen duurt wel even, en hopelijk geeft de tennisbal niet te veel lawaai…

WAT KAN IK DOEN TEGEN HEVIG TRANSPIREREN IN BED?

Houd je kamer op een fijne temperatuur. Niet te hoog want dan krijg je het behoorlijk warm. Gebruik geen synthetische pyjama of beddengoed. Gebruik katoen of nog beter: katoen-satijn. Dit is koel op de huid.
Soms heb je door stress, koorts of nachtmerries veel zweet. Dit is dan vaak tijdelijk van aard. Zorg voor een goed molton hoeslaken dat je dan wat vaker wast samen met je andere beddengoed. Molton neemt zweet op. Voor het onderhoud van je dekbed kan je het dekbed heel kort in de droger drogen, mits dit past, om het vocht er even uit te krijgen.
Als je last hebt van nachtzweten en het houd aan, moet je eerst de oorzaak achterhalen. Stress, overgang, alcoholgebruik, medicijngebruik, ziekte. Neem dan contact op met de huisarts voor advies.

SNURKEN…. WAT KAN IK ER AAN DOEN?

Oordoppen in doen misschien? Dat wil je niet altijd. Snurken komt doorgaans door een vernauwing van de luchtwegen tussen de neusgaten en luchtwegen. Dit kan doordat het lichaam zo ontspannen bent en de tong naar achter zakt (met name bij slapen op de rug), bij overwicht, bij roken, alcohol gebruik of bij medicijngebruik. Of gewoon bij een verkoudheid. Het kan er ook aan liggen dat de keelamandelen vergroot zijn, of bij een aangeboren lang en slap gehemelte of huig.
Welke middelen helpen tegen snurken? Er zijn een paar middelen op de markt die kunnen helpen. Zoals een anti-snurk strip, een neusspreider, een keelspray of een mondstuk tegen snurken. Of je kan een neussnurkbeugel laten aanmeten. Deze houd ‘s nachts de onderkaak naar voren. Hiervoor kan je contact opnemen met een kaakchirurg of tandarts.
Heb je alles geprobeerd en je snurkt nog steeds? De huisarts kan je naar kno-arts verwijzen. Er zijn verschillende behandelingen mogelijk. Bijvoorbeeld bij een nauwe neusholte kunnen poliepen weggehaald worden of een operatie aan de neustussenschot. Of een deel van de huig verwijderen.

HOE VAL IK SNEL IN SLAAP?

Muziek
Met muziek kan je sneller in slaap vallen. We gaan je geen playlists voorschotelen maar het blijkt dat muziek die 60 tot 80 beats per minuut (bpm) je helpen bij het vinden van een stabiel ritme in je ademhaling en hartslag. Op songbpm.com kan je checken hoeveel bpm een liedje heeft. Mocht je toch een goede lijst willen? Zoek op spotify of youtube naar playlists om bij in slaap te vallen.
Bodyscan
Heb je al gehoord van de bodyscan? Deze wordt vaak gebruikt bij mindfulness. Op youtube zijn er veel bodyscans om bij in slaap te vallen. Een stem begeleid je in deze soort van concentratie-oefening waarbij je je hele lichaam afgaat om deze in een ontspannen toestand te krijgen. De oorspronkelijke bedoeling is om je bewust te worden van je lichaam en hoe deze aanvoelt. De stem van de bodyscan is vaak zo rustgevend dat je er bij in slaap sukkelt.
Eten en drinken
Vaak hoor je dat je niet meer zo veel moet eten voor het slapen gaan. Juist, maar wanneer je niet kan slapen zijn dit voedingsmiddelen die je wel kan eten voor het slapen gaan.
Zure kersen en havermout: Deze bevatten een slaapharmoon Melatonine die je nodig hebt om in slaap te vallen.
Noten, pitten en zaden: Magnesium in noten zorgen ervoor dat je spieren ontspannen. Bijvoorbeeld Amandelen. Of zonnebloempitten, walnoten en lijnzaad.
Donkere bladgroenten en bananen bevatten ook magnesium.
Wat je juist niet moet eten zijn suikerrijke snacks en chips. Hiervan gaat je bloedsuikerspiegel omhoog en kan je wakker liggen van de energie die je er van krijgt.
Drink kamille thee. Deze heeft een kalmerend effect.
Pas op met cafeïne, nicotine, alcohol, zware maaltijden suikerrijke snacks voor het slapen gaan.
Warme melk bevat tryptofaan wat zorgt voor een slaperig gevoel.
Aromatherapie
Door met geuren in je slaapkamer te werken kan je lichaam ontspannen raken. Dit door geuren te verdampen in je kamer met een verdamper of met een voetenbadje met essentiële oliën er in even te zitten voor je gaat slapen. Of smeer essentiële olie, vermengd met basisolie (zoals amandelolie of jojobaolie) op je huid bij voorkeur op je voeten of buik. Er zijn ook speciale slaapsprays te verkrijgen.
De meest gebruikte geuren om bij in slaap te vallen zijn lavendel, sandelhout, valeriaan en kamille.