84 lakens, 20 tafellakens, 150 huishouddoeken… heb jij het in je kast?

We kunnen dit ons nu bijna niet meer voorstellen en om dit te begrijpen, stappen we 68 jaar terug in de tijd.

Trouwen? Dan wel een gevulde linnenkast meenemen!

Cinderella werd in 1951 geïntroduceerd door de textielproducent ”Spanjaard” uit Borne. In deze tijd was een goed gevulde ‘linnenkast’ de trots én zorg van vrouwen. Bij de burgerlijke kringen was een kast met gestreken en gevouwen linnen zelf een voorwaarde om het huwelijksbootje in te stappen. De linnenkast werd gezien als een kostbaar bezit. Hiermee stond de vrouw symbool voor kennis, kunde, toewijding en netheid.

Niet alleen het bezit van een goed gevulde linnenkast was van belang. Ook de hoeveelheden ervan. Denk aan 84 stuks beddengoed, 20 tafellakens, 66 servetten, 66 handdoeken en 150 huishouddoeken. Cinderella stond destijds centraal in het leven van de vrouw. Vraag je moeder of je oma, en ze kennen Cinderella. Als lid van de ”Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen” heeft Cinderella inmiddels heel wat generaties doorstaan.

Een koffer met linnen bij de voordeur

Toen de ‘wascherijen’ in beeld kwamen, veranderde dit. Vrouwen kochten geen uitzet meer voor levenslang, maar voor zo’n tien jaar. Al het linnengoed werd jarenlang gekocht bij een linnenfabrikant. Dit gebeurde via zogenoemde ‘agentessen’: vrouwen die met grote koffers vol linnengoed bij meisjes aan huis kwamen (een soort Tupperware party van nu). De agentessen werden voornamelijk via advertenties in de krant geworven. Tientallen jaren later ontstond Wehkamp en werd het kopen aan huis langzamerhand afgeschaft.

Hoe vaak koop je nu nieuwe overtrekken?

Het inkopen van de uitzet voor de komende tien jaren, kunnen wij ons niet meer voorstellen! Tijden veranderen en de doelgroep van Cinderella is met de jaren mee veranderd. De vrouw van vandaag staat steviger in haar schoenen en heeft meer rechten in vergelijking tot 1951. De vrouw die de linnenkast als haar grote trots én zorg zag, kunnen we niet meer vergelijken met de moderne gezinsvrouw van nu die alle ballen hooghoudt in haar dagelijks leven. In deze tijd kopen we nieuwe overtrekken wanneer we nieuwe nodig hebben, wanneer we de slaapkamer restylen, verhuizen, we een kindje krijgen, trouwen, en noem maar op!

De Cinderella-vrouw van nu ziet het eigen huis als een inspiratie en een zachte plek om op te landen na een lange en zware dag. Dit doet ze op een heerlijk Cinderella matras of Cinderella boxspring. Ze is open, vrolijk en staat altijd voor iedereen klaar. Uiteraard kijkt ze nog wel met een knipoog naar het verleden ;).

 

”Cinderella, de lakens en slopen zonder pap”

(Cinderella Advertentie, krantartikel, juni 1953)