5 drankjes die jou helpen bij een betere nachtrust

● Cinderella Home ●

Lig jij vaak wakker in bed en kom je moeilijk in slaap? De meeste mensen hebben een vaste routine voordat ze het bed in duiken: de een neemt een warme douche, kijkt tv en de ander doet yoga-oefeningen. Maar er is één ding wat we allemaal zouden moeten doen voor het slapen: het drinken van een drankje dat de nachtrust bevordert. Dit is geen koffie, alcohol of cola. Maar wat kun je dan wel het beste één uur voor het slapen drinken om een betere nachtrust te krijgen?

Thee

Thee voor het slapen gaan? Het is vast geen nieuws dat er verschillende soorten thee zijn die zorgen voor een betere nachtrust. Maar welke thee zorgt nu écht voor dat ontspannende gevoel? Lavendel thee is daar een van. Lavendel heeft een rustgevende werking op de geest. Kies er ’s avonds voor om een paar druppels lavendelolie op je kussen te druppelen of neem een warme kop lavendelthee en je zult als een blok in slaap vallen. Een ander soort thee dat zorgt voor een goede nachtrust is kamillethee. Kamille wordt al eeuwen gebruikt als slaap opwekkend middel. Dit kruid bevat een antioxidant die angstgevoelens vermindert en de slaap bevorderd. De laatste theesoort die we aan dit rijtje kunnen toevoegen is valeriaan thee. Valeriaan is een kruidachtige plant en wordt vaak gebruikt om slapeloosheid tegen te gaan. Vind je de smaak te sterk? Kies er dan voor om het te mixen met andere ingrediënten zoals kamille of citroen.

Smoothie

Een smoothie wordt vaak in de ochtend gedronken als ontbijt, maar probeer dit eens in de avond te drinken! Maak een bananensmoothie; het is niet alleen gezond maar je zult ’s nachts ook heerlijk slapen. Wil je iets meer smaak toevoegen? Voeg dan wat pindakaas toe. Pindakaas zit namelijk net zoals bananen bomvol met tryptofaan. Tryptofaan is de grondstof voor serotonine en melatonine; deze twee ‘geluk stoffen’ verbeteren de kwaliteit van je slaap. Ook walnoten beschikken over de nodige dosis tryptofaan. Je kan natuurlijk een handje vol walnoten eten voor het slapen gaan, maar je kan ook een walnotensmoothie maken met wat amandelmelk! (let op: doe dit wel minimaal één uur voor het slapen gaan).

Melk of Amandelmelk

Nu we het toch over melk hebben.. Wist je dat het wetenschappelijk is bewezen dat een glas melk helpt om te ontspannen? Ook melk bevat weer tryptofaan en barst van de calcium waardoor je stresslevel daalt. Hou je niet zo van melk of ben je lactose intolerant? Kies dan voor een glas amandelmelk. Deze noot bevat zowel calcium als magnesium, waardoor je langer kan slapen. Ook sojamelk bevat veel van het aminozuur tryptofaan. Het geeft je humeur een boost én zorgt ervoor dat jij lekker slaapt!

(Kokos)water

Hou jij niet zo van al die gezonde drankjes? Ook water draagt bij aan een goede nachtrust! Er zitten geen speciale stoffen in water die ervoor zorgen dat jij je ontspannen voelt of stoffen die zorgen voor een betere nachtrust. Door het drinken van water hou je vitaminen, voedingsstoffen en mineralen in je lichaam op peil. Water zorgt ervoor dat je lichaam in balans blijft. Dit helpt je lichaam ontspannen en zorgt voor een uitgerust gevoel de volgende ochtend. Naast ‘gewoon’ water kun je ook kokoswater drinken. Het water van de kokosnoot zit boordevol kalium en laat kalium nou een belangrijke rol spelen in je slaap- en waakritme!

Kersensap

Een glaasje kersensap is misschien niet het eerste waar je aan denkt om te drinken voor een goede nachtrust. Kersensap bevat melatonine waardoor je lichaam gaat merken dat het tijd is om te gaan slapen. Wil je dat het meer effect heeft? Kies voor zure kersen in plaats van de zoete variant. Het smaakt misschien iets minder lekker, maar je zult je wel sneller ‘moe’ voelen.

Slaapkamer inspiratie nodig? Volg Cinderella op Pinterest voor de allerlaatste trends!